
Elçiye zeval olmaz...
Zeval; Suç, kabahat, sorumluluk ve bozulma anlamları taşır.
Bir uzlaşma sağlanması için gönderilen aracının bir sorumluluğu yoktur. Uzlaşma konusu ne olursa olsun elçiye kabahat bulunmaz, sorumluluk yüklenemez. Tabi elçi gönderilen taraf, kötü niyetli ve uzlaşıcı değilse bırakın kabahat bulmayı kellesini bile vurdurur elçinin ve vurdurmuştur da.
Devletler seviyesinde baktığımızda, bir devleti başka bir devlet katında temsil eden kimsedir elçi. Aynı zamanda devlet başkanını temsil eder. Bu seviyede seçilecek elçi taraf olduğu devleti en iyi şekilde temsil etmesi için en iyi diplomatlar arasından, en iyisi seçilmelidir. Yani her konuda en iyilerin en iyisi olmalıdır. Bu mübalağa değildir olması gerekendir.
Elçi, devletler seviyesinde baktığımızda üzerinde ciddi sorumluluklar ve ciddi bir temsil yükü taşır. Bu seviyeden baktığımızda elçiye zeval olur gibi bir durum ortaya çıkıyor aslında.
Diğer bir taraftan elçi, bir habere veya bir söze aracılık ediyorsa o zaman elçiye zeval olmaz denilebilir.
Evet konuya böyle bir giriş yaptıktan sonra haddim olmadan elçi konusunda bir de Yaradan tarafından bakalım.
Bir taraf Yaratıcı diğer taraf İnsan...Elçi ise seçilmiş Peygamberler.
Burda elçinin seçilme kriterleri, devletler seviyesinde seçilen elçiler ile yakın benzerlikler göstermektedir. Yani en iyilerin en iyisidir seçilen...
Nedir Peygamberlerin görevi? Şüphe yok ki Peygamber; Yaratıcının emir ve yasaklarını insanlara tebliğ eden seçkin insanlardır. Daha önce de belirttiğimiz gibi Yaratıcı emir ve yasakları insanlara, refah ve huzurun tesis edilmesi barışçıl bir yaşam sürmeleri için tavsiye ve öğüt niteliğinde bildirmiştir. Bunu da Peygamberleri aracılığı ile yapmıştır. Bu konuda Kutsal Kitabımızda bizlere şu şekilde bildirilmiştir;
“Andolsun ki, içlerinden, kendilerine Allah’ın âyetlerini okuyan, kendilerini (inkar ve kötülüklerden) arındıran, kendilerine kitap ve hikmeti öğreten bir Peygamber göndermekle, Allah, müminlere büyük bir lütufta bulunmuştur. Halbuki onlar daha önce apaçık bir sapıklık içinde idiler." (Al-i İmran 164)
Bu ayetten de anlaşılacağı üzere karşı tarafta iyiliği ve refahı isteyen bir uzlaşıcı Yaratıcı bulunmaktadır.
Taraflar, biz insanlar ve Yaratıcı iken acaba Elçiye zeval olur mu?
Elçi Peygamberler bu durumdan sorumlu tutulmamıştır sadece tebliğ eden ve Yaratıcıyı en iyi şekilde temsil eden en seçkin insanlar olmuşlardır şüphesiz.
Bu arada şunu da eklemeden bitirmeyelim. Eğer bir taraf kötü niyetli uzlaşıcı değilse Elçiye zeval olur hatta kellesini bile alır demiştik ya!
Öyle de olmuş vesselam Nice Peygamberler gönderildikleri toplumlarda yalanlanmış, kovulmuş hatta öldürülmeye bile yeltenilmiştir.
Salat ve Selam Tüm Peygamberlerin üzerine olsun...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder